03 March 2011

Saya insan yang lemah

Harini saya pergi jemput abang syg dekat Melaka Central yang baru smpai melaka dari kuantan. Lepas smpai simpan beg pergi solat, kami jalan kaki pergi Jusco berdekatan sebab adi nak cari pakaian renang. Oh sebenarnya bukan tentang kami yang ingin saya ceritakan tapi tentang apa yang saya pelajari harini.

Kalau diikutkan, Jusco dengan Melaka Central bukanlah jauh sangat, hanya perlu menaiki jejantas then sampailah. Tapi entah kenapa kaki saya sakit sangat, rase lenguh. Padahal perjalan tu dekat je. Bila jadi macam ni barulah saya terfikir, saya sebenarnya seorang insan yang lemah.

Perasan tak? Kadang - kadang kita bermonolog kepada diri sendiri;

Ah, aku tak perlukan lelaki. Aku boleh hidup sendiri

Iya, itu ego yang ada pada seorang wanita. Pernah terdetik macam tu jugak dalam hati saya. Tapi bila difikirkan semula, saya terpaksa akui bahawa saya sebenarnya perlukan seseorang untuk membantu saya. Seseorang yang kudratnya lebih dari saya. Seseorang yang boleh lindungi saya, boleh memimpin dan jadi ketua. Iye saya tahu hati awak akan berdetik;

Alah, aku ade ramai kawan wanita utk bantu aku

Saya tak nafikan kawan wanita boleh bantu kita, malah wanita lebih memahami kita kaum hawa (Setuju tak?). Tapi fikir fikirkan lah, mampu ke kawan wanita kita baiki kan kereta kalau kereta kita rosak. Sanggup ke kawan wanita kita angkat barang berat berat macam tong gas untuk kita. Boleh ke kawan wanita kita pertahankan kita kalau kita diserang penjahat.

Kawan aku SUPER GIRLFRIEND!! Dia MAMPU! DIA SANGGUP! DIA BOLEH!

Kalau awak ade kawan macam tu, awak memang sangat bertuah. Tapi kan kawan wanita awak mampu ke kasi awak seorang zuriat? Sebab tu saya cakap, walau macam mana kental dan keras pun hati kita, kita sebenarnyer tetap memerlukan seorang yang bernama lelaki. Walau sebenci mana pun pada lelaki, janganlah sampai menyalahi fitrah dengan bercinta sesama kaum wanita pulak ye. Ingatlah, kalau tak ade lelaki, kita pun tak dapat lahir di dunia ni. OH ya, tapi ingat jugak, jangan terlalu memuja lelaki sampai memperhambakan diri kita pulak. Kita ade maruah yang perlu dijaga. Dan dan.. Jangan terlalu mengharap dan bergantung kepada lelaki nanti kelak kita yang merana. Kadang kala kita harus juga berdikari.. Ok? Saya tahu kawan kawan wanita saya semua hebat hebat kan..Akhir kata dari saya untuk lelaki lelaki di luar sana;

Cintailah seorang wanita bukan kerana rupa parasnya tapi kerana dirinya seadanya. Hargailah mereka sebaiknya. Ingatlah bahawa wanita bukan untuk diperhambakan mahupun dijadikan boneka, tapi untuk dijadikan teman setia penghibur jiwa.

Peace No War ^^