07 February 2014

Sebab- sebab kenapa saya tak suka jumpa doctor

Dah lama tak menulis... Tiup sikit

Fuhh Fuhh....

Ehem!

Aku punyai body terpaling fragile. Memang kerap aku sakit-sakit ni. Tapi seriously aku malassssssss amat nak jumpa doctor. Bukannya tak nak iktihar cari penyembuh penyakit tu, tapi untuk beberapa pengalaman tak berapa nak best aku alami dengan doctor. Antaranya ialah;

1) KAU KENA MUKA PUCAT TANGAN BERDARAH-DARAH MATA BIRU MUNTAH HIJO BARU BOLEH JUMPA DOCTOR

Amboi bombastik sangat you ni kan Adlina. Seriously siapa suka kalau ko jumpa doktor then dipersoalkan semula "Macam sihat je macam okay je". Nampak macam haku ni saje-saje nak tagih simpati mintak MC sebab malas keje. Ada certain sakit tu memang lah muka pucat segala tapi ada jugak yang si penderita je yang tahu rasanya macam mana. Nak pulak kalau dapat patient yang jenis pendam sakit macam aku ni. Chill je gelak-gelak tapi dalaman, MasyaALLAH aku je yang tahu sakitnya bagaimana.

2) SOALAN DOCTOR PELIK

Bayangkan situasi ni. Ko sakit belakang and tak tahu punca. Ko pun pergi klinik jumpa doctor. Ko bagi sedikit penerangan dan tunjukkan tempat yang sakit. Tiba- tiba doctor tanya ko "Eh kenapa awak sakit kat situ?" ataupun "Eh kenapa awak sakit macam tu?". Ko tak rasa pelik ke? Aku boleh terima soalan "Awak sakit apa?" sebab ko kena paham, doktor tu bukan ahli nujum boleh baca fikiran ko, so dia perlukan sedikit penerangan dari ko untuk dia analisis dan simpulkan apa sebenarnya penyakit ko. Tapi dah kalau tanya kenapa sakit kat situ atau kenapa sakit macam tu memang aku rasa pelik sangat. Sebabnya aku sendiri tak tahu punca penyakit aku dan ini tujuan utama aku datang klinik. Tapi kita hunuzon lah. Mungkin doktor tu sebenarnya nak tanya "Awak ada tersepak apa-apa ke" atau "Awak ada tersalah makan apa-apa ke" tapi dia menggunakan soalan yang KBKK sikit. Ko ingat soalan exam jeke ada KBKK?

Hurmm oke soalan doctor agak mencabar. Bagi saya 3 jam untuk berfikir jap

3) DOCTOR ASSUME SAYA TAHU APA SAKIT SAYA

Ni pun satu yang aku rasa macam... Krik krik krik.. Jumpa doctor, check check lepastu terus doctor kasi ubat. Takda pun nak beri penerangan apa sebenarnya sakit yang dialami. Kita pulak kena tanya "So doctor, apa sakit saya". Tu pun kalau tak tanya pah ceroh la tak tahu sakit apa. Certain orang macam aku kalau boleh dia nak tahu la apa sakitnya, punca penyakit. At least ada reason untuk sakit tu, nanti kalau makayah kawan-kawan pakwemakwe tanya kenapa pergi klinik boleh la cerita "Oh aku sakit perut kemungkinan keracunan makanan" atau "Oh doctor kata maybe muscle pain sebab tu aku sakit belakang". Tapi lagi sekali kita kena hunuzon, maybe doctor tu nak cepat sebab sakit perut that's why dia lupa nak kasi penerangan kat ko. Paham tak?

4) DOCTOR KEREK DENGAN SAYA

Yang ni aku pernah jumpa masa aku sekolah rendah. Time tu aku cerita lah segala symptom sakit-sakit yang aku alami. Masuk 2 3 cerita keras je doctor tu cakap "Ada lagi sakit? Banyaknya sakit?" Dengan nada suara yang kerek. Walaupun hingusan lagi waktu tu tapi aku sudah boleh bezakan nada suara bergurau dengan sombong. Maybe dia bosan kot dengar aku cerita. Mungkin jugak dia tak reti macam mana nak treat perempuan. Aku comey sangat sampai doctor tu nervous kot sebab tu dia layan aku macam tu *muntah hijau*. Apa-apa pun, sebosan mana pun ceritanya, aku tetap rasa seorang pesakit perlu dilayan dengan berhemah. Sebabnya dia kan tengah sakit, mood dia tengah macam yoyo, jadi dia perlukan support dari seorang doctor.



Tapi ini hanyalah sebab kenapa aku tak suka jumpa doctor kalau aku sakit based on beberapa pengalaman aku. Bukan semua doctor macam ni. Diulangi, BUKAN SEMUA DOCTOR MACAM NI. Pergh Caps Lock dah tu tak paham jugak tak tahu lah. Banyak je doctor aku jumpa yang baik-baik, bersopan santun, berbudi bahasa dan service tiptop. Ada satu doctor aku jumpa tu siap pesan lagi "Jangan tinggal solat, banyakkan berzikir, banyakkan baca Quran, kita ni kadang-kadang lupa, bila sakit baru cari ALLAH" Bagus kan doctor ni? Sambil-sambil tu dia berdakwah.

Di kesempatan ini, aku nak ucapkan terima kasih kepada doctor-doctor yang bertungkus lumus memerah kudrat untuk menyelamatkan nyawa. Salute saya untuk anda para doctor and doctor to be. Ko ingat senang ke nak belajar 5 6 tahun perah otak hafal itu ini? Ada emergency case je terpakse tinggalkan anak bini suami kat rumah demi seorang pesakit yang bertarung nyawa. Sebab tu janganlah suka-suka mempertikaikan kekredibilitian doktor. Pantang salah sikit cepat je nak memaki "Hah tulah doctor bodoh belajar tinggi-tinggi sakit macam ni pun tak boleh nak ubati" Amboi mak ngah cabai mulut tu baru tahu. Kawan-kawan kena ingat, penawar sakit tu semua dari ALLAH, doctor tu satu iktihar je. Okay?

Akhir kata, senyumlah selalu dan berjumpa lagi kita di entry akan datang. Ecewah macam ada pembaca je perasan sungguh.

Have a nice day. Bye bye!

Much Love,
Adlina Aziz
xoxo =D

No comments: